/*--

Δευτέρα, 5 Ιανουαρίου 2015

Η εικόνα των Θεοφανείων

1 Φυσικά, στο κέντρο της εικόνας είναι ο Χριστός, που βαπτίζεται από τον Τίμιο Πρόδρομο. Προσέξτε ότι δεν έχει λάβει ταπεινωτική στάση εδώ (π.χ. γονατιστός με σταυρωμένα χέρια) όπως θα λάμβανε κάποιος άλλος, άλλα εμφανίζεται όρθιος “ως έχων εξουσίαν.” Γιατί: Διότι ο Χριστός είναι Θεός και δημιουργός του ορατού και αοράτου κόσμου. Αυτός είναι η πηγή και η αρχή των πάντων. Όλα υποκείπτουν σε Εκείνον, όχι το αντίθετο. Εκείνος αγιάζει τα νερά, δεν αγιάζεται. Διά τούτο έχει απεικονίσει ο αγιογράφος τον Χριστόν όρθιο και ευλογών με το δεξί του χέρι. Επίσης, η όλη στάση του Κυρίου μας δείχνει και κάτι άλλο - ότι ήταν αναμάρτητος ο Χριστός. Δεν είχε ανάγκη απο βάπτιση και συγχώρεση ο Χριστός. Γιαυτό διαβάζουμε στο Ευαγγέλιο ότι ευθέως εξήλθεν ο Κύριος απο το ποτάμι. Δεν είχε καμία αμαρτία να εξομολογηθεί, γιαυτό μπήκε και βγήκε αμέσως! Είναι ένας λόγος παραπάνω που εξηγεί την στάση του Χριστού.

2 Στο Ευαγγέλιο, ο Αγ. Ιωάννης αντιδρά στην είδηση ότι θέλει ο Χριστός να βαπτιστεί απ´ εκείνον, λέγοντας «Εγώ έχω ανάγκη να βαπτιστώ από σένα κι έρχεσαι εσύ σε μένα;» Αυτό εκφράζεται και οπτικώς εδώ στο πρόσωπο του Αγίου. Η έκφραση του Ιωαννού δείχνει την έκπληξη και την βαθειά ταπείνωση που είχε ο Ιωάννης τελούντας τούτο το μεγάλο μυστήριο της βαπτίσεως του Χριστού. Επίσης, το αριστερό χέρι του στρέφεται προς τον Χριστό, σαν να μας λέει “μήν αφoσιώνεστε σε μένα, άλλα στον Χριστό, ο οποίος είναι το κέντρον του μυστηρίου.”

3 Το δέντρο και το τσεκούρι αποτελούν μία οπτική αναφορά στην διδασκαλία του Τιμίου Προδρόμου. Ὀπως είπε ο Χριστός σχετικά με το κήρυγμα του Ιωάννου «ἤδη δὲ ἡ ἀξίνη πρὸς τὴν ῥίζαν τῶν δένδρων κεῖται· πᾶν οὖν δένδρον μὴ ποιοῦν καρπὸν καλὸν ἐκκόπτεται καὶ εἰς πῦρ βάλλεται» (Ματθ. 3,10). Όμως αποτελούν αναφορά και στο πρόσωπο του Χριστού, του οποίου το κήρυγμα θα γινόταν αιτία του ξεχωρισμού των καρποφορούντων άπο τους πνευματικώς “ξερούς” και “σάπιους.”

4 Σε τούτη την εικόνα υπάρχει μία λεπτομέρεια (όπως υπάρχει και σε πολλές άλλες) σχετικά με τον τρόπο αγιογράφησης της αλόγου κτίσεως. Έχουν αγιογραφηθεί εδώ τα όρη και τα βουνά με μία ελαφρά κλίση προς τα κάτω, και προς τον Χριστό ιδιατέρως. Ο σκοπός του αγιογράφου είναι να μας δείξει ότι ολόκληρος ο ορατός κόσμος υποκύπτει μπροστά στον Δημιουργόν του. Επίσης, έχουμε και τους Αγγέλους που εκπροσωπούν τον αόρατο κόσμο, που και εκείνοι στέκονται με δέος και υποκλίνονται στον Δεσπότην και Θεόν τους την ώρα που βαπτίζεται.

5 Τα δύο "ανθρωπάκια" που βρίσκονται κάτω απο τα πόδια του Κυρίου συμβολίζουν τον Ιορδάνη ποταμό και την Ερυθρά θάλασσα. Στην αρχαιότητα, οι λαοί συνήθιζαν να ανθρωποποιούν κάποια στοιχεία του φυσικού κόσμου όπως τα νερά. Και εσέβοντο τα νερά ιδιατέρως διότι πρώτον, γνώριζαν ότι ήσαν και πηγή της ζωής άλλα και του θανάτου όταν έχαναν τον έλεγχό τους, και δεύτερον, ότι μόνο ο Θεός μπορούσε να ελέγξει και να κρατάει ήσυχα τα νερά, κατι που εκφράζεται εδώ οπτικώς με τα ανθρωπάκια που τριγυρίζουν στα πόδια του Χριστού. Επιπλέον, η όλη παράσταση δείχνει πώς ο ίδιος που χωρίζει τα νερά την ημέρα των Θεοφανείων είναι Εκείνος που χώρισε την Ερυθρά θάλλασσα για να περάσει ο Μωησής με τούς Ισραηλίτες - ο Κύριος της Δόξης Ιησούς Χριστός.

6 Βλέπουμε κάτω απο τα πόδια του Ιησού φύδια και δύο ταφόπλακες. Ο συμβολισμός νομίζω είναι κατανοητός. Η καταπάτησης των όφεων συμβολίζει την νίκη του Χριστού έναντι του διαβόλου και της αμαρτίας, κάτι που άρχισε να πραγματοποιείτε εν τόπω και χρόνο με την βάπτιση του Χριστού. Και η καταπάτησης των ταφόπλακων προμηνύει την νίκη του Χριστού έναντι του θανάτου, μέσω του θανάτου και της Αναστάσεως Αυτού.

πηγή :    THE SWEETNESS OF THE ANGELS
                A Monthly Newsletter
               Greek Orthodox Church of Kimisis Theotokou - Brooklyn

+

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...