/*--

Τρίτη, 6 Ιανουαρίου 2015

ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ

«Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε η της Τριάδος, εφανερώθη προσκύνησις, του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει Σοι, αγαπητόν Σε Υιόν ονομάζουσα, και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς, εβεβαίου του λόγου το ασφαλές. Ο επιφανείς Χριστέ ο Θεός Και τον κόσμον φωτίσας δόξα Σοι»

Σήμερα, αγαπητοί μου αδελφοί, βαπτίζεται εν Ιορδάνη ο Κύριος της δόξης και Βασιλεύς των βασιλευόντων. Σήμερα "της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις" όπως τονίζει ο υμνωδὀς της Εκκλησίας μας. Ναί, σήμερα εορτάζουμε όχι μόνο την πρώτη φορά στην ιστορία του κόσμου που εφανερώθηκε δημοσίως ο Χριστός για αυτό που ήταν - ο Μεσσίας και κεχρισμένος άπο τόν Θεόν Σωτήρας μας - αλλά και την πρώτη φορά που δημοσίως φανερώθηκε ολόκληρη η Αγία Τριάδα σε συγκεκριμένο τόπο και συγκεκριμένη στιγμή της ιστορίας.

Μέσα στον Ιορδάνη ποταμό έχουμε τον ενσαρκωμένον Λόγον τού Θεού και το δεύτερο πρόσωπο τής Αγίας Τριάδος να βαπτίζεται άπο τόν προφήτη και εξάδελφο Του τόν Ιωάννη. Πίσω από τα σύννεφα ως φωνή έχουμε τον αόρατο και ακατάληπτον Θεόν Πατέρα, που ομιλεί και επιβεβαιώνει την θεότητα του Ιησού, λέγοντας "ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός." Και έχουμε το εξ ουρανού καταβαίνων Άγιον Πνεύμα έν είδη περιστερά, που και Αυτό μαρτυρεί περί την Θεότητα του Ιησού, και μας επιβεβαιώνει ὀτι είναι απεσταλμένος του Πατρός Του.

Τρείς λοιπόν οι φανερώσεις σήμερα. Μία του Πατρός, μία του Υιού και μία του Αγίου Πνεύματος, οί οποίες φανερώσεις εξηγούν την Τριαδική ορολογία "τα Θεοφάνεια" (στο πληθυντικό) και όχι "την Θεοφάνεια,” διότι και τα τρία πρόσωπα ήσαν παρών εκείνη την ημέρα στον Ιορδάνη ποταμό. Και αυτό πρέπει να μας βάλλει σε σκέψη. Γιατί εκείνη την ημέρα; Γιατί όχι την ημέρα της γεννήσεως του Ιησού; Γιατί όχι σε άλλη στιγμή της ζωής Του; Γιατί επέλεξε ο Θεός να φανερωθεί εκείνη την συγκεκριμένη ημέρα που πήγε ο Χριστός να βαπτιστεί από τον Ιωάννη;

Έγινε η φανέρωση της Αγίας Τριάδος εκείνη την ημέρα διότι είχε έρθει πλέον ο χρόνος να αρχίσει ο Χριστός το σωτήριον έργο Του επάνω στην γή. Πρίν την βάπτισή Του, δεν υπήρχε τίποτα το ιδιαίτερο να διακρίνει τον Ιησού στα μάτια του κόσμου. Όλοι τον ήξεραν ως υιός του Ιωσήφ και της Μαρίας από το χωριουδάκι της Ναζαρέτ, και μαραγκός στο επάγγελμα όπως ο πατέρας του. Ὀμως κάποια στιγμή, έπρεπε ο Ιησούς να αρχίσει το έργο του Πατρός Του επάνω στην γή, και να δείξει ότι δεν ήταν ένας απλός χωριάτης της Ιουδαίας. Έπρεπε να αποκαλυφθεί στον κόσμο ότι ο Χριστός ήταν ο αναμενόμενος Σωτήρας που περίμεναν όλοι, και για τον όποιον προεφήτευσαν οι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης.

Έτσι, δέχτηκε ο Χριστός να βαπτιστεί από τον Ιωάννην, τον τελευταίο προφήτη της παλαιάς εποχής και πρώτον κήρυκα του Ευαγγελίου, και φανερώθηκαν τα αλλά δυο πρόσωπα της Αγίας Τριάδος να επιβεβαιώσουν ότι όντως, αυτός ο Ιησούς, δεν ήταν απλός ένας άνδρας από την Ναζαρέτ, αλλά ο ίδιος ο Λόγος του Θεού και Μεσσίας του κόσμου. Με την βάπτιση Του, σηματοδότησε την αρχή της δράσεως Του ο Κύριος, και την αρχή μιας νέας εποχής και σχέσεως μεταξύ Θεού και ανθρώπων. Έγινε ένας επαναπροσδιορισμός της πορείας του Χριστού εκείνη την ημέρα, κάτι που γνωρίζουμε από τα Ευαγγελια, διότι μόνο μετά την βάπτιση Του άρχισε ο Χριστός να κηρύττει και να θαυματουργεί, σιγά σιγα αποκαλύπτοντας την Θεότητά του.

Ως συνέπεια, παρομοίως συμμετάσχει ο κάθε Ορθόδοξος σε έναν ιδιαίτερο και προσωπικό "οντολογικό" επαναπροσδιορισμό και στην δική του βάπτιση. Όταν βαπτιζόμαστε, αποτασσόμεθα και αφήνουμε πίσω την προηγούμενη ζωή μας. Όταν βαπτιζόμαστε, ντυνόμαστε πνευματικά με τις θείας χάρες και ευλογίες, και γινόμαστε και εμείς τέκνα του Θεου. Γινόμαστε και εμείς μικροί Χριστοί και αγαπητά τέκνα του επουρανίου Θεού Πατέρα, και λαμβάνουμε την ευθύνη από τον Θεόν να γίνουμε και εμείς κήρυκες της αλήθειας και του Ευαγγελίου.

Προσέξτε. Δεν είναι η βάπτιση απλώς μία "ωραία" ακολουθία που επικράτησε για συναισθηματικούς λόγους. Είναι σοβαρή και ιερή υπόθεση η βάπτιση. Τί λέμε (η ο νονός για μας) την ώρα του βαπτίσματος; Ρωτάει ο Ιερεύς: Αποτάσση τω Σατανά; Και πάσι τοις έργοις αυτού; Και πάση τη λατρεία αυτού; Και πάσι τοις αγγέλοις αυτού; Και πάση τη πομπή αυτού; Δηλαδη: έχεις πάρει απόφαση να ξεχάσεις την προηγούμενη ζωή σου μακριά άπο τον Θεόν, και έχεις κάνει πράξη αυτόν τον πόθο; Και απαντάμε: Αποτάσσομαι! Αυτό γίνεται τρείς φορές. Μετέπειτα, ρωτάει ο Ιερεύς: Συντάσση τώ Χριστώ; Δηλαδή, ομολογείς πίστην στον Τριαδικό Θεόν και δέχεσαι τον Χριστόν στην ζωήν σου ως Θεός και λυτρωτής, ὀπως και την ένωση μαζί Του ως στόχο της όλης ύπαρξής σου; Και απαντάμε: Συντάσσομαι! Φοβερές υποσχέσεις παίρνουμε λοιπόν την ώρα του βαπτίσματος, η οι νονοί αν βαπτίζεται βρέφος. Εκείνη την στιγμή είναι παρόν ο ίδιος ο Θεός, όπως ήταν στην βάπτιση του Υιού Του, και μας παρακολουθεί.

Φέτος τα Θεοφάνεια, ας στρέψουμε τον νούν και την καρδιά μας στην Αγἰα Τριάδα - στον Χριστόν που έγινε άνθρωπος και έπαθε υπέρ ημών, στόν Θεόν Πατέρα που μας έστειλε τον Λόγον Του για την σωτηρία μας, και στο Άγιον Πνεύμα που συνεχίζει να στέλνει ο Πατέρας σε μας μέσω της Εκκλησίας. Ας θυμηθούμε και την δικήν μας βάπτιση τούτην την ημέρα της του Χριστού βαπτίσεως - την ημέρα που αφήσαμε τον "παλαιόν άνθρωπον" μέσα στην κολυμβήθρα και βγήκαμε αναγεννημένοι απ´ αυτήν, έχοντας "ενδυθεί" τον Χριστόν και "αγαπητόν Υιόν" του Θεού Πατρός σύμφωνα με τα λόγια "Όσοι είς Χριστόν εβαπτίστητε, Χριστόν ενεδύσασθε," και έχοντας αποκτήσει Πατέρα δικόν μας τον Πατέρα του Χριστού και Θεόν ημών.

του Ιεροδιακόνου Χριστοδούλου Ροδίτη

πηγή :    THE SWEETNESS OF THE ANGELS
                A Monthly Newsletter
               Greek Orthodox Church of Kimisis Theotokou - Brooklyn

+

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...